søndag 22. mai 2011

Vitaminer og kjøttkaker

På fredag gikk eg over fra flytande kost til mosa mat. Det var ganske kjekt! Og samtidig med dette var det tid for å starte med vitaminer. Etter en GBP-operasjon, må en ta vitamin/mineral tilskudd resten av livet fordi kroppen ikkje klare å utnytta disse tilstrekkelig fra kosten. Så no har eg begynt med kalsium med d-vitamin, jern og multivitamin. Og ca. hver 3. mnd skal eg ta ei B12-sprøyte. Skal spe på med litt tran og etterhvert. Ergo, eg er nok sunnare enn noen gang før:-)

For eg føler meg virkelig bra! Er begynt å gå turar no, og det kjennes heilt fantastisk. Nett som om eg har litt fjøring under beina! Eg har jo ikkje det, og er egentlig ikkje blitt så veldig mye lettare endå, men det sitte vel i hodet også. Og 10 kilo mindre å bæra på er jo 10 kilo mindre. Så eg trer på meg mine sjøllysande hodetelefonar, skrur opp RATM (faktisk!) på fullt, tar Kathinka fatt og legge i vei:-) E jo ikkje så lange turane endå, men det får eg utvida etterhvert - når eg og Kathinka er blitt sprekare:-)))

Ein ting som er veldig kjekt med å begynna med mosa mat er at en føler seg meir normal, på et vis. En kan delta i måltidene sammen med andre:-) I dag har eg vært på familiemiddag hos mammo, og spist kjøttkaker med resten av bøtteballetten. Det var kjempestas! Ei kjøttkaka, ei pittelita potet og ein gulrotbit. Kneppa godt i sammen med skikkelig saus fra Sogn. Og klarte ikkje å spisa opp alt en gang:-) Hahaha, det e kjempekjekt!

I formiddag hadde eg besøk av ei herlig venninna og ho kom med den skjønne blomsten og fina potto til meg:


Akkurat min stil! Og så sa ho at ho kunne se at eg var blitt smalare i fjeset. Hurra! E det rart eg e glad i ho:-)))

I dag er det og siste dagen eg har sjukepleiar, faktisk. Pappa til Leander har tatt 14 dagar ferie i forbindelse med operasjonen min, og har frakta og henta meg, skifta bandasjer, lagd supper, handla og styra, passa på at eg har fått i meg det eg skulle i begynnelsen og kjefta på meg når eg har fjuska ved å spisa for lite. Eg er han evig takknemlig. I morra reiser han tilbake til Bergen for å starta på jobb igjen.
Tusen takk, Knut. Du er unik.

No venter eg bare på at været skal bli bedre, så eg og Kathinka får tatt oss en luftetur. Ellers så får det blir trimsykkelen i kveld.  Ekje redd for den heller, eg:-)


Eg har forresten plassert bloggen min på http://bloggurat.net/kart/registrere/8115/odda

3 kommentarer:

  1. Kor flink du e!!! Og kor bra Knut har vårre å stellt litt me dæ :)
    Stooor klæm te dæ :)

    SvarSlett
  2. for ett herlig innlegg å lesa Elin, går jo så det suser detta her!
    Klemklem

    SvarSlett
  3. Beundre virkelig pågangsmotet ditt! :) Du e flink, og superheldig som har så mange rundt deg som bryr seg :)

    SvarSlett