torsdag 19. mai 2011

5 små hol, fager hud og luktesans

Då har det jammen snart gått ei uka siden eg kom heim fra sjukehuset! De siste dagane har gått utrulig fort. Først og fremst; eg har det veldig bra. Har ikkje vondt i det heile tatt, kjenner bare at eg er litt støl rundt de fem små holene i magen min. Gastric Bypass tas i dag som kikkhullsoperasjon, noe som gjør at det er mindre risiko og lettere å komme seg etter inngrepet. Her kan du se ka som blir gjort:


Derfor har eg bare 5 små hol i magen, som er omhørlig stifta. Skikkelige stiftar, faktisk. Sting er visstnok avlegs, ifølge sjukepleiaren i Haugesund:-) Stiftane skal eg ta ut neste tirsdag, 2 uker etter operasjonen.  Ellers var eg hos fastlegen min på mandag. Han er forøvrig verdens beste fastlege, bare så det er sagt. Om eg var bra form når eg gikk inn til han, var eg bare enda bedre form når eg gikk ut:-) Skulle ønska alle var forunt en sånn fastlege!

Tirsdag var det jo sjølvaste nasjonaldagen, og då var vi tidlig nede på skulen til Leander og såg på at han og resten av 3. klassane hadde underholdninga før togavgang. Det var kjempefint! Og godt å komma seg ut en tur:-) Blei også en liten tur etter eg kom heim igjen for å se på toget. Og det var nok. Då var eg dønn sliten. Sånn er det bare. Vi blir obligatorisk sjukemeldt i 6 uker etter operasjonen, og det er jo ikkje uten grunn. Når en går på så lite næring som en gjør i starter, blir en fort tom, kan du si. Og når en er tom, så er en tom. Då har en ingenting å gi. Så det gjelder å bruka tida om dagane til å få i seg det en skal.

Eg drikker. Og drikker. Denne første uka etter operasjonen er det flytande kost, og då er det viktig å få i seg det en skal i løpet av en dag. Nærmare bestemt:
  • 5 dl melkeprodukt
  • 3-5 dl juice/suppe av bær/frukt
  • 2 dl suppe
  • 2 dl nærings/proteindrikk
Og så kommer vann og annen væske i tillegg. Åjada. Kan se enkelt ut på papiret (eller skjermen rettare sagt) men er ikkje så enkelt i virkeligheten. Dette er ganske mye å få plass til i den nye minimagen, og dagane har gått med til å .......ja, nettopp: Drikka.  Ganska uvant er det jo, å kjempa med å få i seg nok. Har liksom vært motsatt problemstilling før:-) Den største utfordringen e den der proteindrikken. Den e et sant mareritt å få ned. Men må en, så må en. Alternativet er å bli lagt inn på sjukehuset igjen med tvangsforing intravenøst. Og det ekje aktuelt.

I går var det bursdagfeiring her i huset:-) Mammaen min og Kathinka blei henholdsvis 71 og 2 år. Her e Leander med bursdagsjentene:



Det var en kjempekoselig bursdagsfeiring for begge to, og mens de andre heiv innpå kaker naut eg en eksklusiv nypressa juice av eple, pære, appelsin, jordbær og blåbær. Den var fantastisk god;og det er ikkje ironisk en gang. Saftsentrifugo eg fikk er jammen god og ha.

Ellers er eg fortsatt røykfri, faktisk.  No er det over 3 uker siden min siste røyk! Men eg kan nok ikkje ta heile æren. Har faktisk ikkje hatt lyst på røyk siden operasjonen. Og då er det jo ikkje farlig. I går kjente eg et snev av røykesug, men eg lot som eg ikkje merka det. Skulle trangen blir for tøff, tyr eg til e-cigaretten min igjen. Den ligge klar i skoffo. Bare sånn i tilfelle....:-)


Det flytande kostholdet, alle næringsstoffene og røykeslutten har ført med seg noen utrulig hyggelige bivirkningar. Eg har fått så mjuk og fin hud! Heilt sant. Og så har eg så god luktesans at det e heilt vilt. Så då kan eg bare snusa i meg duften av dissa skjønne blomstrane eg har fått:





Jepp, detta e virkelig en ny vår på så mange måtar:-)

4 kommentarer:

  1. Så flott at du har det bra! Også så flink du e som har klart å holde deg unna røyken! Sku gjerne ha slutta eg og, men trenge litt motivasjon først. Ta vare på deg sjøl :)

    SvarSlett
  2. å så kjekt å lese! :D krysser fingrene for at røykslutten er der for alltid ;) Husk at etter å ha vert vekke fra den en stund og en får ett røyksug så smaker det ikke noe godt i det hele tatt når en gir etter på det suget også blir en bare skuffa :P Kjempe søt kathinka var i bursdags klærna sine :D

    SvarSlett
  3. Hyggelig med hilsen i bloggen min :)) jeg har laga egen operasjonsblogg itilegg til min vanelige...den ahr jeg ikke publisert men er du interrisert kna du få link...
    send meg mail på gurlih@broadpark.no
    Lykke til videre du og :D

    SvarSlett
  4. Takk i lige måde! Eg fant den andre bloggen din, og den er kjempefin! Glede meg til å følga deg:-)

    SvarSlett