lørdag 20. august 2011

Planlagt lykke?

I følge Wikipedia e lykke en dyp glede eller følelsen av dette.


Eg trenger å konkretisera det meir. For meg er det viktig å reflektera over ka som gjør meg glad, slik at eg kan henta detta fram når eg trenger det.
Akkurat no trenger eg det ikkje. Eg er i "the honeymoon-period" som det gjerne kalles, denne første tida (året) etter GBP-operasjonen. Se for deg at du går opp en bratt bakke med en 20 kilos sekk på ryggen. Så stopper du på en avsats og tar den av, strekker deg og ser nedover på den tilbakelagte distansen. Akkurat sånn føles det no. Herlig. Og lettande. Og så mye enklare å gå vidare.

Samtidig er det viktig for meg å forbereda meg på at andre tider vil komma. Tider der eg må jobba steinhardt for å klara å holda meg vekke fra tidligare laster, der disse ikkje skal brukas som trøst eller stimuli når livet byr på ulike utfordringar. Derfor blir eg litt sånn teoretisk i forhold til lykke. Eg må rett og slett ha noen strategiar på plass til når eg trenger de.

Altså har eg tenkt en del i det sista på ka det er som gjør meg glad (og som er kalorifritt), og som ikkje involverer andre enn meg sjøl. Om noen av disse lykkefaktorane alltid vil virka, er vel tvilsomt. Men eg har tru på å ha strategien klar for å væra mest mulig rusta. Okai. Dette er faktorar eg hittil har komt fram til, detta e lykke for meg:




1. Musikk


Å høra på musikk funker alltid. Ulik musikk etter ulik sinnsstemning, sjølsagt, men er eg ute etter lykke må det bli noe fengande. Eg er altetande når det gjelder musikk, så lenge det rocke - altså rokke med følelsane mine. Og det må spillast høgt. Og aller helst i



2. Bilen min.
Eg elske bilen min. Eg elske å kjøra bilen min. Og eg elsker å spilla høg musikk mens eg kjører bilen min. Ja, eg e klar over at det er skikkelig harry, at folk lurer på om eg er gått i barndommen igjen, at det er forkastelig at ei voksen dama kjøre rundt med musikken på bånn gass. Men eg er så gammal no, at veit du ka? Eg bryr meg ikkje. Det gjør meg så glad å kjøra laffaen min med musikken på fullt, at då får det heller våga seg om folk syns eg e rar.





3. Shopping
Detta har eg snakka om før. Shopping gjør meg veldig glad. Nesten skremmande, men det er fakta. Men la det væra sagt; det trenge ikkje å væra noen ekstravagante ting for at eg skal bli glad. Det kan væra en liten vase på bruktbutikken som passer perfekt til et skrin eg har heima, for eksempel. Et lite skilt, eller noen bokstavar som eg veit akkurat kor skal stå - sånt gjør meg glad.





4. En god tekst
Å lesa en god tekst gjør meg alltid veldig glad. Eg har alltid vært svært fascinert av det skrevne ord, og måten mennesker formidle ulike budskap på gjennom tekst. Det trenge ikkje væra høglitteratur altså, bare ord brukt på en måte som gir meg noe; det e lykke, det.


Naomi Shihab Nye

5. Film
Eg elske filmar. Eg har en ganske stor DVD-samling etterhvert, og ser veldig mye rart. Har også en forkjærlighet for gamle filmar, då av den amerikanske sorten. Så en film fungerer ofte når eg trenger en pick-me-up i hverdagen.





6. Piano
Okai, eg spilte piano når eg var ung. Og eg skal ikkje skryta på meg noe voldsomt talent, for det har eg ikkje. Men eg har no noen stykker eg kan, då. Og det gjør meg utrulig glad å setta meg ned ved pianoet og kjøra gjennom de. Alle 3. Jaffal begynnelsen på de, då:-)







7. Synga
Eg elske å synga. Heilt sant. Eg blir veldig glad av å synga. Åleina vel og merka. Det finst tusenvis av gode karaokelåtar på Juutjuub, og då er det bare å setta i gang. Det funke; bare prøv:-)





Dette er det eg komt fram til foreløpig. Etterhvert så kan eg kanskje føra på trimming, husavask, gourmetmatlaging. Eller kanskje ikkje. Vi får se:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar